Wycieczka klasy IIIC do Krakowa
W dniach 6-7 marca 2025 roku klasa 3C wraz z opiekunami – Panią Dyrektor Joanną Szyszkowską oraz Panem Profesorem Sebastianem Biadunem – uczestniczyła w wycieczce edukacyjnej do Krakowa.
Pierwszego dnia, w czwartek, uczniowie i nauczyciele udali się do muzeum biograficznego Jana Matejki. Wizyta w domu jednego z najpopularniejszych polskich malarzy, wzbogacona o lekcję muzealną, stała się dla zwiedzających okazją do zapoznania z kontekstami społecznymi, historycznymi, kulturowymi i biograficznymi, które wiążą się z twórczością i życiorysem autora „Bitwy pod Grunwaldem”. Obcowanie z malarstwem artysty, obrazami bogatymi w narodową symbolikę, będącymi swoistą interpretacją historii naszego narodu to kluczowy element w rozumieniu losu rodaków, z którym – przez pryzmat sztuki – zaznajamiali się uczestnicy wycieczki.
Wieczorem grupa udała się do Teatru STU na spektakl „Hamlet”. Inscenizacja sztuki Williama Szekspira była dla widzów okazją do zapoznania się z treścią dramatu, pojęciem hamletyzowania, zagadnieniem historiozofii szekspirowskiej oraz kontekstami egzystencjalnymi sztuki, które świadczą o jej uniwersalnym, ponadczasowym charakterze. Sztuka w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego, bogata w wyśmienitą grę m.in. Michała Mikołajczaka w roli Hamleta czy Beaty Rybotyckiej w roli Gerturdy, była dla oglądających bliskim kontaktem z kulturą wysoką. Tym bardziej bliskim, że aktorzy – w sensie dosłownym – dotykali widzów, przemykając między nimi, zwracając się do nich, wchodząc z oglądającymi w interakcje. Sensację wzbudziła też oprawa sceniczna – obecność na scenie mostu zwodzonego, wody, w której utonęła Ofelia czy też kłębów dymu potęgujących tajemniczy nastrój akcji „Hamleta”.
W piątek zaś uczniowie i nauczyciele udali się do Rynku Podziemnego – jednego z oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Wizytę w muzeum, będącym rezerwatem archeologicznym, wzbogaciła lekcja dotycząca losów Grodu Kraka, odnosząca się do zwykłych, codziennych spraw mieszkańców dawnego miasta, tj. zdobywania doświadczenia zawodowego w ramach czeladniczego kształcenia, pochówków łączących tradycje chrześcijańskie z pogańskimi, a także funkcjonowania kramów średniowiecznych. Wśród atrakcji znalazła się również m.in. możliwość zmierzenia się i zinterpretowania swego wzrostu np. w tzw. łokciach.
Uczniowie oraz nauczyciele pożegnali Kraków, zwiedzając jeszcze Rynek Główny, kupując pamiątki, krakowskie obwarzanki, i – przede wszystkim – zabierając piękne wspomnienia z wizyty w dawnej stolicy Polski.